Co dělat když?
Seznam odpovědí na vaše dotazy:
Jaké mám povinnosti vůči správci a výboru SVJ
Každý člen Společenství má povinnosti vlastníka jednotky a člena společenství uvedené v příslušných ustanoveních zákona a stanov Společenství.
– Kdo nabude jednotku do svého vlastnictví, je povinen oznámit osobě odpovědné za správu domu nabytí vlastnictví, včetně své adresy a počtu osob, které budou mít v bytě domácnost.
– Totéž platí pro změny v počtu osob, které mají v bytě domácnost a bydlí v něm po dobu, která činí v souhrnu nejméně tři měsíce v jednom kalendářním roce. Vlastník je také povinen oznamit, že přenechal byt k užívání jiné osobě (např. jej dal do nájmu). V takovém případě je povinen současně oznámit i jméno a adresu osoby, které byt přenechal do užívání.
Zjistím problém ve společných prostorech
V případě, že zjistíte jakýkoliv problém či závadu ve společných prostorech je potřeba kontaktovat emailem
– správce: technik6@tommi.cz
– výbor SVJ: výbor@svj-ranua.cz
Potřebuji řešit reklamaci
Jestliže žádáte o záruční opravu, měli byste neprodleně po zjištění závady jí uvést do portálu YIT: http://plus.yitgroup.com
Přístupové jméno a heslo jste získali při podpisu smlouvy.
Havárie, nebo reklamace hrozící škodou na zdraví či majektu je třeba neprodleně nahlásit pracovníkům reklamačního oddělení jak prostřednictvím portálu tak telefonicky na Havarijní linku YIT: +420 226 258 779
Zdůrazňujeme, že toto hlášení musí být podáno po zjištění závady bez zbytečného prodlení a před vypršením příslušné záruční lhůty pro dané zařízení/materiál a vždy elektronickou nebo písemnou formou.
Chci vyměnit / přidat jméno na zvonek
Pro výměnu či přidání vašeho jména na zvonek je potřeba tento požadavek poslat na technik6@tommi.cz.
Chci další čip nebo ovladač pro vstup do objektu
V případě požadavku na další čip nebo ovladač do garáží je potřeba kontaktovat technik6@tommi.cz.
Vystavení nového čipu i ovladače je účtováno přímo vlastníkovi, který o něj požádal.
V případě ztráty čipu je nutné také bezprodlení kontaktovat technik6@tommi.cz
Chci si zřídit internet
V rámci budovy máme zaveden optický internet od dvou společností https://www.cznet.cz a https://www.cetin.cz
Oba poskytovatelé mají optiku dovedenou až do vašeho bytu. Můžete kontaktovat buď přímo Cznet nebo některého z poskytovatelů internetu využívající sítě Cetin. Seznam možných poskytovatelů najdete přímo na stránkách Cetinu.
Chci klimatizaci či pergolu – či jinak zasáhnout do společného majetku SVJ
Každý takový zásah dle stanov SVJ podléhá schválení shromáždění vlastníků. Pokud takový zásah provedete bez tohoto schválení, můžete být vyzvání k odstranění, či dokonce na Vaše náklady může být zařízení odstraněno.
Pro oficiální schválení je nutné:
- Zažádat o zařazení tohoto bodu na další shromáždění vlastníků
- Připravit si podklady pro schválení, které budete následně na shromáždění prezentovat, za výbor SVJ doporučujeme si připravit:
- Číslo bytové jednotky (podlaží, orientace bytu atp.)
- Popis technického řešení – zejména nákres umístění a způsob instalace / zásahu do společných prostor;
- Specifikace konkrétního zařízení – tj. například typ konkrétní klimatizace, včetně technických parametrů (hlučnost, vibrace, způsob řešení odvodu tepla a odpadní vody atp.);
- Odbornost a zkušenosti, resp. certifikace instalační firmy na dodávku a montáž těchto zařízení;
- Souhlas s instalací od dotčených sousedů – zejména v případě sdílených balkónů;
- Potvrzení majitele jednotky, že instalací přebírá veškerou odpovědnost za případné škody na společném majetku, které vzniknou v budoucnosti v přímé souvislosti s daným zásahem do obvodových zdí a pláště budovy;
Chci prodat / koupit byt v objektu
V případě prodeje či koupě bytu v objektu je nutné:
- Informovat o této skutečnosti výbor SVJ a správce nemovitosti, a to včetně:
- Kontaktních údajů na nového majitele
- Sepsat předávací protokol v okamžiku předání obsahující podpis obou stran, a to včetně zaznamenaného stavu měřičů spotřeby.
- Dohodnout se se správcem od kdy přechází platby záloh na nového majitele.
Chci nahlásit do objektu trvalé bydliště
K nahlášení trvalého bydliště je potřeba:
1. občanský průkaz
2. změnový formulář, který dostanete na úřadě
3. vlastník (musí být zapsán v katastru a nic dalšího není potřeba) / nájemník musí mít sebou platnou nájemní smlouvu
Řeším platbu daně z nemovitosti
Podle zákona je zdaňovacím obdobím daně z nemovitosti daný kalendářní rok a pro její vyměření je rozhodující stav vždy k 1. lednu příslušného zdaňovacího období (kalendářního roku). Ke změnám, které nastanou v průběhu roku, se přitom nepřihlíží. Ty se zohlední až v následujícím zdaňovacím období.
Daň z nemovitosti za rok 2024 tedy platilo YIT. V dalších letech pokud budete vlastnit k 1. lednu byt, jste povinni za něj zaplatit daň z nemovitostí za celý rok, a to i přesto, že jej v únoru hodláte prodat. Jeho nový majitel pak bude platit daň až v roce následujícím.
Daňové přiznání k dani z nemovitosti se podává jen jednou – po pořízení nemovitosti a to vždy v začátkem toho roku za který platíte daň (to znamená, pokud v únoru 2024 koupíte byt, tak se k platbě daně z nemovitosti přihlašujete až začátkem roku 2025.
Platit daň z nemovitosti je třeba každý rok. Termín pro zaplacení připadá vždy na 31. května.
Daň za garáže:
V případech, kdy bude podáváno daňové přiznání poprvé a jeden ze spoluvlastníků podá vlastní daňové přiznání, mají i ostatní spoluvlastníci automaticky povinnost podat daňová přiznání za své podíly. V případě, že tak neučiní, vyměří jim daň příslušný finanční úřad a bude po nich požadovat také výše zmíněnou sankci. Sankce se ale nedotkne těch spoluvlastníků, kteří již společné daňové přiznání podali v minulosti a nyní se jeden z nich rozhodne podat samostatné daňové přiznání. Zbylým spoluvlastníkům pouze vyměří novou výši daně finanční úřad.
Potřebuji zjistit, co vlastním já a co je součást spoluvlastnictví
Přesné hranice Vaší jednotky jsou vymezeny (vyobrazeny a definovány) v „Prohlášení vlastníka“. Zde obsažené plány udávají také velikost podlahové plochy Vaší jednotlivé jednotky. Kromě této podlahové plochy vlastní vlastník každé jednotky i nenosné zdi a příčky, které nejsou umístěny podél obvodu jednotky. Oddělovací (obvodové) zdi Vaší jednotky a interiérové nosné zdi Vaší jednotky vlastní vlastníci společně.
Všeobecným principem je to, že každý vlastník jednotky vlastní konečnou úpravu zdí (omítku, nátěr, obklady atd.), podlahy (dřevěné parkety, dlaždice atd.) a stropů (stěrku, nátěr, obklady atd.) v každé místnosti a to, co není zahrnuto do těchto konečných úprav, je vlastnictvím společným, tedy SVJ. (např. balkóny, předzahrádky… sklepy, garáže – výlučné užívání)
Neteče voda / nefunguje odpad
- Zkontrolujte i ostatní kohoutky v bytě
- Zkontrolujte zda není přívod vody vypnutý ve stoupačkách
- Zkontrolujte zda není odstávka vody na Pražské vodovody a kanalizace, a.s.
- Pokud neprobíhá odstávka či je nějaký větší problém tak volejte 840 111 112
Nefunguje elektrický proud
- Zkontrolujte, že opravdu nefunguje proud v celém bytě – rozsviťme světlo, zkontrolujte např. ledničku
- Podívejte se zda se svítí ve společných prostorech – pokud ano, bude nejspíše na chodbě spadlý jistič, který je nutný zapnout/ pokud ne
- Kontaktujte Havarijní službu viz stránka Kontakty
Nehřeje topení
Nejdříve ověřte, že je topná sezona – viz otázka níže.
Zkontrolujte zda je problém na všech tělesech v bytě. Podívejte se zda není problém na www.ptas.cz – Pražská teplárenská.
Následně kontaktujte Havarijní službu viz stránka Kontakty
Kdy je topná sezóna
Topná sezona začíná 1. 9. a končí 30. 5., pokud SVJ nepožaduje jiný termín.
Dodávka tepelné energie se zahájí v otopném období, když průměrná denní teplota venkovního vzduchu v příslušném místě nebo lokalitě poklesne pod +13 °C ve 2 dnech po sobě následujících a podle vývoje počasí nelze očekávat zvýšení této teploty nad +13 °C pro následující den – dle vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Potřebuji se zbavit rozměrnějšího odpadu
Rozměrnější odpad se odváží do sběrného dvora. Nejbližší sběrný dvůr je:
SBĚRNÝ DVŮR POD ŠANCEMI 444/1 – PRAHA 9, otevírací doba a kontakt je zde: https://www.praha9.cz/sberne-dvory-a-sberna-mista
Potřebuji vyvrtat díru
Uvažte kdy je vhodný čas pro rušení sousedů. Důsledně nedoporučujeme vrtat před 9 hodinou ranní a po 20 hodině večerní.
Pro vrtání do betonových zdí využijte vrtačku s hlavou SDS-Plus a příslušným vrtákem. Ušetříte si tak významně práci.
Pro vrtání do obkladů je vhodné využít tzv. dutinkových diamantových vrtáků – zabráníte tím zničení dlaždice.
V případě vrtání v koupelnách je nutné dát pozor na ochranné pásma. Ochranné pásma najdete v příručce uživatele.
Chci vědět jak funguje rekuperace
Nejdříve se podívejte na popis uvedený na našich stránkách: Jak funguje rekuperace. Pokud nenajdete svou odpověď, obraťte se na výbor SVJ – vybor@svj-ranua.cz
Mám dotazy k vyúčtování
Kontaktujte paní Kohoutovou ze správcovské společnosti na emailu: predpis.brandys@tommi.cz
Chci vědět jakou barvou byly vymalovány interiéry bytu?
Pro výmalbu byla použita barva HETMAL PLUS
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Můžete nás kontaktovat formulářem níže.